НОВЕ НА САЙТІ

01.02.18:::На сайті в розділі "Річні звіти" розміщений річний звіт ГАО за 2017 рік.

23.01.18:::Якщо вам потрібна сторінка сайту, якої немає в поточному перегляді, ви можете або скористатися пошуком по сайту або переглянути сторінки архіву сайту, куди переносяться всі матеріали, що були раніше опубліковані і в яких закінчився термін публікації.

10.11.17::: На сайті додано новий розділ ІНТЕРВ'Ю, де публікуються посилання на інтерв'ю наших співробітників у різноманітних ЗМІ.

10.11.17::: На сторінці відділу кадрів розміщений лист відділу науково-правового забезпечення діяльності НАН України щодо змін в законодавстві, що дотичать пенсійного забезпечення наукових працівників.

16.03.17::: На сторінці вченого секретаря оновлене посилання на останню версію Закону України "Про наукову та науково-технічну діяльність".

31.01.17::: В розділі ЩО, ДЕ, ЯК?, а також на сторінці АКІОЦ розміщена інструкція з запуску програм на кластері ГАО.

22.12.16::: На сторінці відділу АКІОЦ розміщений звіт відділу за 2016 рік.

07.11.16::: В розділі МОНОГРАФІЇ додані підручник Ю. Кудрі, І. Вавилової "Позагалактична астрономія: КНИГА 1. ГАЛАКТИКИ: основні фізичні властивості" та книга колективу авторів відділу фізики планет "Дослідження з фізики планетних атмосфер та малих тіл Сонячної системи, екзопланет та дискових структур навколо зір".

31.03.16::: В розділі ЩО ДЕ ЯК? можна знайти інструкції щодо налаштування принтера загального користування, встановленого в бібліотеці ГАО.

14.03.16::: Тепер на сайті можна виконувати пошук по наших періодичних виданнях

• Khan F.M., Berczik P., Just A.,Gravitational Wave Driven Mergers and Coalescence Time of Supermassive Black Holes. 2018,ARXIV, 2018arXiv180311394K
  • Panamarev T.P., Shukirgaliyev B., Meiron Y., et al.Star-disc interaction in galactic nuclei: formation of a central stellar disc. 2018,MNRAS,V.476,is.3,p.4224-4233. 2018MNRAS.476.4224P
  • Piskunov A.E., Just A., Kharchenko N.V., et al.Global survey of star clusters in the Milky Way VI. Age distribution and cluster formation history. 2018,ARXIV, 2018arXiv180206779P
  • Li Sh., Hayasaki K., Zhong Sh., et al.Classification of Tidal Disruption Events Based on Stellar Orbital Properties. 2018,ApJ,V.855,Is.2,p.129 (12 pp.). 2018ApJ...855..129H
  • Izotova I.Yu., Izotov Y.I.,Star- formation rate in compact star- forming galaxies. 2018,Astrophys. Space Sci.,V.363,is.3,p.47 (9 pp.). 2018Ap&SS.363...47I
  • Pavlenko Ya.V., Evans A., Banerjee D. P. K., et al.Infrared spectroscopy of the merger candidate KIC 9832227. 2018,ARXIV, 2018arXiv180401333P

Login Form

ЛІТОПИС ГАО

2004 року до ювілею ГАО було видано книгу-літопис «60 років Головній астрономічній обсерваторії НАН України». Швидко проминули ці 10 років. До нового 70-літнього ювілею було вирішено підготувати продовження Літопису за останні 10 років. Вашій увазі пропонується кінцевий варіант літопису "Головна астрономічна обсерваторія НАН України між двома ювілеями: 2004—2014 роки"

ПОСИЛАННЯ

::: Англомовне видання "Кінематики і фізики небесних тіл" на сайті видавництва PLEIADES

Астропортал

Астрономічна наука в Україні і світі, останні події в космонавтиці, найновіші космічні місії, історія астрономії та ще багато цікавого на сторінках "Українського Астрономічного Порталу"

Random photo

GAOwinter1.jpg

Історія ГАО

Засновник ГАО, перший академік-астроном Української академії наук Олександр Якович Орлов.

Головна астрономічна обсерваторія НАН України (ГАО) заснована 17 липня 1944 р. Засновник і перший директор ГАО — відомий вчений астроном і геофізик академік АН УРСР О.Я. Орлов (1880—1954). Він очолював ГАО у 1944—1948 та 1951—1952 рр.

Обсерваторія розташована в Голосіївському лісі (λ=+2h02m, φ= 50°21'.9, висота над рівнем моря 186 м, 12 км від центра м. Києва) й звідси походить її неофіційна назва — Голосіївська.

За задумом обсерваторія мала проводити першочергово астрометричні спостереження за загальним всесоюзним планом створення каталогу слабких зір, який разом з фундаментальним каталогом забезпечував би координатну систему на небесній сфері для розв’язання багатьох задач небесної механіки, астрометрії та вивчення структури зоряного неба. Тому першими телескопами були вертикальний круг Ваншаффа (D=19 cm, F=2,5 m) та подвійний довгофокусний астрограф Тепфера-Штейнгеля (D=40 cm, F=5,5 m). Перші наукові роботи розпочалися в 1946 р.

За рекомендацією О.Я. Орлова директором ГАО у 1948—1951 рр. став чл.-кор. АН УРСР В.П. Цесевич, під керівництвом якого започатковані роботи з дослідження змінних зір та будови Галактики. В ці ж роки створена Вчена рада ГАО.

Панорама ГАО 1959 року

У 1952—1959 рр. ГАО очолював чл.-кор. АН УРСР А.О. Яковкін, за ініціативою якого розпочато новий напряму досліджень — всебічне вивчення Місяця (його фігури, рельєфу, обертання тощо). В цей же період розпочалися дослідження з фізики Сонця та встановлено нові телескопи: горизонтальний сонячний телескоп АЦУ-5 (1965), рефлектор АЗТ-7 (1959). Обсерваторія активно включилась до програми спостережень штучних супутників Землі (ШСЗ), а також досліджень за програмами МГР та МРС (1957—1959).

У 1958 р. офіційно затверджено наукові відділи ГАО: фундаментальної астрометрії, фотографічної астрометрії, фізики Сонця і астрофізики. В 1953 р. вийшов перший випуск “Известий Главной астрономической обсерватории АН УССР”.

Академік АН УРСР Є.П. Федоров.

З 1959 до 1973 рр. ГАО очолював Є.П. Федоров. В цей період активізувалися дослідження з фізики зір, селенодезії, атмосферної рефракції, фізичних умов на великих планетах, теоретичної астрофізики, фізики комет. Набули розвитку дослідження з вивчення руху полюсів і коливань широт. Штат обсерваторії суттєво поповнивсь молодими випускниками вузів. Поряд з наземними астрономічними спостереженнями в ГАО почали широко використовував данні отримані КА типу “Зонд”, “Марс”, космічними кораблями серії “Апполон” . ГАО брала участь в програмі дослідження Місяця автоматичними апаратами серії “Луна” тощо.

У 1969 р. ГАО отримала статус науково-дослідного закладу. У 1972 р. було узгоджено питання щодо придбання подвійного ширококутного астрографа в фірми “Карл Цейс Йена”, який встановлено в 1975 р. З метою проведення робіт з приладобудування ГАО поповнюється кадрами з радіотехніки та радіофізики, вперше в штат зараховано математиків. Розширилися міжнародні зв’язки та представництво ГАО в Міжнародних організаціях. Розпочалися дослідження астроклімату в різних районах країни з метою вибору місця для астрофізичного філіалу.

Впродовж 1973—1975 рр. ГАО очолював д.ф-м.н. І.К. Коваль. В цей час активізувалися дослідження планет, зокрема, фізичних властивостей атмосфери і поверхні Марса. У 1973 р. Астрорада АН СРСР призначила ГАО координуючим закладом в СРСР з проблем “Вивчення обертання Землі”, а в 1974 р. з проблеми “Дослідження планет земного типу”. Робоча група Астроради “Нестаціонарні зорі” доручила обсерваторії координацію досліджень зір з пиловими оболонками типу R Північної Корони.

Академік НАН України Я.С.Яцків.

З 1975 р. ГАО очолює академік НАН України Я.С. Яцків. Активизується наукова діяльність за такими напрямами: позиційна астрономія та космічна геодинаміка, фізикa Сонця і тіл Сонячної системи, фізика й еволюція зір і галактик, фізика комет та космічної плазми, астрономічне і космічне приладобудування. До керівництва відділами прийшли молоді вчені. ГАО бере курс на технічне переоснащення, на широке визнання астрономічною спільнотою. Створюється Дослідне виробництво з відділами в Одесі й Миколаєві. У 1977 р. введено лабораторний корпус, в цьому ж році Відділення фізики АН УРСР перейменовано у Відділення фізики і астрономії АН УРСР. ГАО переведено на першу категорію з оплати праці (1988). Активизуються роботи з будівництва високогірної спостережної бази на піку Терскол (Приельбрусся).

Терскол

Прийнято рішення про придбання 2-м телескопа і в 1981 р. на Вченій раді намічено план виконання робіт на ньому. Проведено перші в Україні Симпозіуми Міжнародного астрономічного союзу: №78 “Нутація і обертання Землі” (1977) та № 138 “Сонячна фотосфера: структура,конвекція, магнітне поле” (1989). ГАО бере безпосередню участь в програмах космічних досліджень: космічній місії до комети Галлея “ВЕГА” (1986), космічному експерименті з вивчення глобальних коливань та змін яскравості Сонця “ДИФОС-КОРОНАС-І”(1994), “ДИФОС-КОРОНАС-F)” (2001) тощо.

Сучасна ГАО посідає провідне місце в Україні з багатьох напрямів астрономії та астрофізики. За ініціативою ГАО в 1991 р. створена Українська астрономічна асоціація (УАА) на чолі з Я.С. Яцковим.

Досягнення співробітників ГАО неодноразово відзначено Державними преміями та медалями УРСР, України та СРСР в галузі науки і техніки, іншими науковими преміями.

ГАО видає наукові журнали “Кинематика и физика небесных тел”, “Космічна наука і технологія”, науково-популярний журнал “Світогляд” та щорічник “Астрономічний календар”. У 2004 р. в ГАО відкрито Музей історії ГАО НАН України.

Історія ГАО висвітлена щонайширше в таких виданнях: “50 років Головній астрономічній обсерваторії” (1994) та “60 років Головній астрономічній обсерваторії НАН України”(2004).